Etica familiara sau Arta de a educa un copil

       Unii dintre noi sunt parinti altii isi doresc,insa ma intreb cati dintre noi suntem pregatiti sa oferim o educatie corecta?Stim oare sa aratam adevaratele valori ale vietii,cat insemna pentru un copil sa se intregreze in societate si cum?Poate pentru unii dintre dumneavoastra acest articol a fost postat prea devrme, insa niciodata prea traziu.



    Aparitia  pe  lume  a  unui  copil  intr-o  familie  este  un prilej  de  mare  bucurie. Dar  sa  ai  copii  inseamna  in  acelasi timp  sa-ti  asumi  o  mare raspundere  in  ceea  ce  priveste delicata  misiune  de  a-l  educa  si  creste. Copilul  poarta  in germeni  toate  potentialitatile  vietii  sale  de adult , pe  cele bune  si  pe  cele  rele. Primii  sai  ani  de  viata  vor  fi decisivi  pentru  intregul  sau  destin. Ca  sa  educi  un  copil trebuie  sa  fii  tu  insuti  educat  si  cind  spunem  educat  nu ne  referim  la  faptul  ca  stim  sa salutam , sa  mincam  corect sau  ca  avem  studii  superioare , ci  la  acea  arta  de  a  sti sa  cresti  un  copil. Exista  copii  prost  crescuti , proveniti din  mediile  cele  mai  rafinate  si  copii  cu  un  comportament de  invidiat , crescuti  in  familii  dintre  cele  mai  modeste.Nu  putem  aprofunda  aici  aceasta  problema  vitala ,exista  multa  literatura  de  specialitate , incit  ne  vom  opri numai  asupra  citorva  reguli , usor  de  retinut  dar  foarte  greu
 de  aplicat.Cind  trebuie  inceputa  educatia  copilului ? Cu  25  de ani  inaintea  nasterii  lui , raspunde  un  psiholog , rostind  un adevar  esential.

      Cind  trebuie  un  copil  invatat  sa  asculte muzica  simfonica ? este  intrebata  mama  unui  adolescent  cu comportare  deosebit  de  placuta ; din  ziua  in  care  se  naste !inainte  de  culcare  ii  puneam  un  disc  cu  muzica  clasica ,mai  tirziu  nu  putea  adormi  fara  ea , iar  acum  asculta  cind vrea. Am  ales  citeve  raspunsuri  dintr-o  infinitate  posibila :de  ce  citeste  copilul , de ce  iubeste  florile  si  animalele ,de  ce  nu  minte , etc , etc ; pentru  ca  si  noi  facem  la  fel ar  fi  raspunsul  parintilor. Dar  exista  din  pacate  si numeroase  exemple  de  copii  care  nu-si  imita  deloc  parintii.Noi  citim , el  nu , noi  muncim , ii  dam  tot  ce  ii  trebuie  si el  are  note  proaste , noi  nu  bem , nu  fumam  si  el  e  toata ziua  prin  baruri. Sa  fie  clar , copilul  mic  nu  este  vinovat !Au  intervenit  greseli  de  educatie. Prima  greseala  provine  din excesiva  si  interminabila  morala  facuta  copiilor , fara  o legatura  convingatoare  cu  comportamentul  parintilor. Copii  sunt dispusi  sa-si  imite  parintii  in ceea  ce  fac  nu  in ceea  ce spun ! De   la  virste  fragede  cei  mici  isi  fac  idoli  din parinti , feriti-va  sa-i  dezamagiti. Ginditi-va  numai la ce  crunta deziluzie  il  supuneti  cind  fiind ceva  mai  mare  va  realiza  ca doar  el  nu  are  voie sa  minta , doar  el  trebuie  sa  se  spele seara  pe  dinti , doar  el  este  obligat  sa  vorbeasca  frumos.Daca  parintele  nu  face  toate  aceste  lucruri  pe  care  le pretinde  copilului  sa  fim  convinsi  ca  nu  poate fi  vorba  de educatie.
  
           Prin  natura  lui  copilul  este  egoist  si  astfel  apare cealalta  greseala  grava  in  educatia  data  de  parinti  chiar  cu o  comportare  exemplara - toleranta , ingaduinta , rasfatul. Este  vorba  de  o  dragoste  si  o  mila prost  intelese  de  catre  adult. Cind  ne  este  mila  de  copil sa  ne  gindim  intotdeauna  la  consecinte. Il  vom  trimite  la scoala  chiar  daca  afara  ploua  cu  galeata , nu-l  vom  scuti de  orele  de  educatie  fizica  si  nu  ne  vom  certa  mereu  cu profesorii  pentru  ca  ii  dau  note  proaste. Notele  se  iau  nu se  dau !

         Deprinderile  muncii  intelctuale  si  fizice  se  cultiva la  copil  inca  de  la virste  fragede. Celui  mic  ii  este  lene sa  citeasca , si  atunci  adultul  va  recurge  la  un  mic siretlic : ii  va  citi  el  si  va  lasa  intentionat  povestea neterminata  in  momentul  cel  mai  interesant. Ii  va  da  in grija  mici  treburi  in  casa  pe  care  le  va  face  la  inceput din  curiozitate  iar  apoi  din  obisnuinta.
        Pedagogia  moderna  este  in  general  impotriva  pedepselor,in  special impotriva  celor  corporale. Totusi  daca  ne  hotarim ,dupa  ce  ne  gindim  indelung  si  nu  prada  nervilor  si  furiei oarbe,sa-l  pedepsim , atunci  sa  o  si  facem. Un  alt  principiude  educatie  sever  spune  sa  nu  ameninti  niciodata  un  copil ca  il  arunci  pe  geam , pentru  ca  daca  ai  spus-o , arunca-l !S-au  facut  teste  care  au  demonstrat  ca  intr-o  casa in  care  este o  atmosfera  incarcata  de  cearta  si  ura  florilor de  interior  nu  le merge  bine. De ce  ar  reactiona  un  sugar altfel ? Nu  trebuie  sa  ni  se  impuna , ci  sa  intelegem  ca numai  o  atmosfera  calma  este  favorabila  dezvoltarii  normale a  unui  om. Bunicile , matusile  sunt  nepretuite  intr-o  casa  cu un  copil , de  ce  nu  le-am  trece  cu  vederea  micile  slabiciuni datorate  virstei  si  ne  iritam  in  mod  inutil  provocind scandaluri  interminabile ?
            Daca  din  anumite  motive  il  rogi  pe  copil  sa  spuna  o singura  minciuna , de  exemplu , sa  raspunda  la  telefon  ca  nu esti  acasa , el  va  descoperi  imediat  in  asta  un  mijloc  comod de  a  iesi  din  orice  incurcatura. Si  cum  vor  proceda  parintii pentru  a-l  convinge  ca  exista  minciuni  conventionale  permise si  altele  grave , nepermise ? Adevarul  este  pentru  copii absolut. Ce  devine  absolutul  daca  sunt  doua  feluri  de  adevar ?Sau  cum  sa  inveti  un  copil  sa  se  poarte  corect  la  masa cind  noi  insine  mestecam  zgomotos , cum  sa-l  invatam  sa  fie punctual  cind  noi  suntem  vesnic  in  intirziere ?
         Revenim  la  arta  de  a  trai. Si  in  acest  domeniu exemplul  parintilor  este  deosebit  de  important. Prin  natura  sa copilul  nu  este  politicos. Este  un  mic  egoist  caruia experienta  nu  i-a  demonstrat  inca  necesitatea  bunelor  maniere , acestea  fiind  de  natura  sociala. Copilul  considera  ca bunele maniere  formeaza  un  sistem  inventat  de  adulti  pentru  a-i face  lui  viata  amara. Cind  i  se  cere  pentru  a  suta  oara  sa salute , sa  intinda  mina , sa  taca , si  vede  ca  cei  mari neglijeaza  toate  aceste  reguli , sa  nu  ne  mire  ca  aceste observatii  devin  vorbe  goale.
        Este  important  ca  inca  de  cind  copilul  incepe  sa vorbeasca  sa  fie  ajutat  sa  se  exprime  normal. Trebuie  sa-l corectam  in  permanenta  si  sa  nu  acceptam  cuvintele  stilcite ,sub  pretextul  ca  sunt  dragute. Obiceiul  de  a  numi  totul  in jur  prin  diminutive  sau  onomatopee - ciinele  este  ham-ham ,pisica - miau , vaca - muu , etc. va  obliga  copilul  la  virsta scolara  sa  mai  invete  o  limba , si  va  risca  sa  devina ridicol  intre  colegii  crescuti  de  parinti  cu  mai  multa  minte decit  noi.
         Nu  numai  in  domeniul  vocabularului  este  importanta respectarea  personalitatii  in  devenire  a  copilului. De  exemplu ordinele  date  fara  sens , fara  alt  scop  decit  de  a  stabili autoritatea  parintilor , sunt  imediat  percepute  ca  atare  de copii  si  executate  in  consecinta ! Sa-l  opresti  sa  se  joace numai  pentru  ca  asa  ai  tu  chef ,  este  o  ofensa  adusa sufletului  delicat  al  copilului , iar  sa  repeti  deseori aceasta  interdictie  va  duce  la  o  revolta  justificata  din partea  lui  care  il  va  inrai  de  mic.
  Unui  copil  trebuie  sa i  se  multumeasca  dupa  ce  a fost  rugat  sa  faca  un  serviciu  oarecare. Daca  parintii neglijeaza  aceasta  datorie , copilul  nu  va  intirzia  sa  conchida ca  politetea  se  imparte  in  mod  ciudat  in  aceasta  lume  si nu  se  va  indragosti  niciodata  cu  adevarat  de  magicele cuvinte : Te  rog  frumos !  Multumesc  mult ! Si  cit  de  greu  ii va  fi  fara  ele  in  viata Pentru  a  patrunde  in  inteligenta  si  inima  unui  micut cea  mai  buna  cale este  aceea  de  a  ne  imagina  noi  insine ca  fiind  de  virsta  lui. Aceast  efort  ne  va  permite  sa intelegem  problemele  ce  il  framinta , sa  avem  rabdare  fata  de nevoia  lui  neincetata  de  a  pune  intrebari , de  a  motiva sfaturile  pe  care  i  le  dam  mereu. Chiar  si  noi , maturii ,avem  nevoie  de cineva  in  fata  caruia  sa  ne  deschidem sufletul , el  de  ce  nu  ar  avea ?


          Ca  toate  operele  intr-adevar  mari , educatia  este dificila  dar  plina  de  satisfactii. Daca  n-am  fost  noi  insine tipul  copilului  model , sau  chiar  daca  am  fost , n-avem dreptul  sa  luam  in  tragic  micile  pozne  si  traznai  inerente copilariei. Trebuie , dimpotriva , sa  ne  gindim  ca  ele caracterizeaza , aceasta  virsta. Bineinteles  vom  lua  masuri  daca obrazniciile  vor  merge  prea  departe , dar , chiar  si  in  acest caz , vom  face  apel  la  intelegerea  si  la  bunavointa  pustiului,metoda  infinit  mai  eficienta  decit  cea  dictatoriala. O explicatie  in  citeva  cuvinte  este  in  aceasta  situatie  mai potrivita , decit  o  criza  de  nervi. Dar  sa  nu  insistam  daca nu  l-am  convins  din  prima  incercare , ci  sa  revenim  alta data  cu  alte  argumente. In  loc  sa  tipam  permanent - Nu  pune mina ! - mult  mai  practic  ar  fi  sa-i  indepartam  din  cale obiectele  pe  care  nu  are  voie  sa  le  atinga - de  exemplu , o cratita  cu  apa  clocotita  sau  o  statueta  valoroasa. Parintii care  se  preocupa  de  viitorul  copiilor  lor  nu  le  permit niciodata  sa  treaca  usor  peste  problemele  ce  tin  de  cinste ,onoare , curaj  sau  onoarea  celorlalti. Inca  de  la  virsta scolara  se  disting  foarte  bine  cei  care  dau  din  coate  fara scrupule , cei  care  se  imping  cu  tot  dinadinsul  in  fata , cei care  practica  delatiunea , cei  care  lingusesc , defecte  grave care  se  vor  amplifica  in  timpul  vietii. Sa  le  observam  la timp  si  sa  le  corectam  cu  tact.
            O  problema  delicata  sunt  banii  si  nu  numai  pentru  cei mici  ci  si  pentru  adulti. Cum  mai  toti  avem  bani  putini  ar fi  bine  ca  si  cel  mai  mic  din  casa  sa  stie  ca  anumite lucruri  sunt  mai  pretioase  decit  valorile  materiale  si nu  pot fi  obtinute  cu  bani. Dati-i  exemplul  casei  incendiate  ,situatie in  care  dispare  tot  ce  ai  strins  o  viata  iar  omul s-a  salvat  numai  cu  ce  avea  in  minte  si  o  poate  lua oricind    de  la  capat.
       Dar  copilul  traieste  in  societate , tentatiile  sunt mari , unii  colegi  au  haine  si  jucarii  frumoase , maninca  numai lucruri  bune , vin  la  scoala  cu  masina , etc. Cum  sa-l  faci sa  inteleaga  aceasta  nedreptate : ca  altii  au  tot  ce-si doresc  si  el  nu ! Cum  sa-l  convingi  ca  in  lumea  asta  banii nu  sunt  totul  si  ca  exista  lucruri  infinit  mai  pretioase decit  ei ? Incercati    sa-i  vorbiti  despre  Onasis , unul  dintre cei  mai  bogati  oameni  din  lume , care  a  murit  invins  de cancer  ca  cel  mai  sarac  cersetor , va  intelege  cit  de pretioasa  este  sanatatea sau  dati-i  ce  exemple  vreti  numai  sa-l  convingeti  ca  a  trai frumos  nu  este  sinonim  cu  a  avea  bani. Si  in  acest  domeniu ,ca  si  in  altele , exista  din  partea  parintilor , care  eiinsisi  nu  stiu  sa  traiasca  frumos , adica  normal , doua comportamente  diferite , nocive  amindoua  dezvoltarii  normale  a copilului  atunci  cind  se  depaseste  o  anumita  limita. Sa  fim bine  intelesi , daca  cei  virstnici  nu  stiu  sa-si  chibzuiasca bine  veniturile , si  orice  suma  de  bani  ar  avea  nu  va  fi niciodata  suficienta , atunci  nici  tinerii  nu  vor  sti  ce  sa faca  cu banii  in  viata. Daca  ai  o  barca  vrei  un  yaht , daca ai  un  yaht  vrei  un  vapor , daca  il  ai  vrei  un  transatlantic s.a.m.d. Este  foarte  bine  sa-ti  doresti  mereu  ceva , nu  aici este  problema , important  este  sa  poti  sa  obtii  ceea  iti  ce doresti  cu  mijloace  cinstite. Si  mai  ales  sa  sti  sa stabilesti  ordinea  prioritatilor  in  a  obtine  ceva.Prima  atitudine  gresita  la  care  ne  refeream  este  a parintilor  care  nu  ofera  copiilor  nici  macar  strictul  necesar repetandu-se  permanent  ca  nu  au  de  unde. Copilul  va intelege,va  fi  de  buna  credinta , va  renunta  la  orice  pretentie. Dar daca tot  l-am  introdus  in  probleme  care  nu  il  privesc , va protesta  la  un  moment  dat  impotriva  vitrinei  cu  bibelouri pentru  care  se  fac  atitea  sacrificii  si  pe  care  el  le detesta  sau  va  observa  ca  se  dau  prea  multi  bani  pe  bautura sau  la  coaforul  mamei , iar  el  nu  are  bani  nici  de  o  carte.
            Celalalt  comportament , la  fel  de  des  intilnit , este cel  al  parintelui  martir , victima : nu  am  avut  noi ( sau  am avut , nu  conteaza  motivatia ) sa  aiba  el , sa  nu-i lipseasca nimic , doar  pentru  el  muncim. Daca  in  primul  caz  riscurile deformarii  caracterului  sunt  mai  mici , pentru  ca  de  obicei cel  frustrat  se  ambitioneaza  sa  aiba  cit  mai  repede  propriile sale  venituri , in  cel  de-al  doilea  caz  urmarile  sunt  foarte grave. Cind  copilul  stie  ca  i  se  cuvine  totul , cind  are totul , cind  cei  mari  trudesc  din  greu  pentru  a  obtine  bani ca  sa-i  satisfaca  toate  mofturile  nu  mai  au  timp  sa-l  si educe. Nu  mai  au  putere  nici  sa  stea  de  vorba  omeneste  cu el , si  ramas  singur  pustiul  isi  va  chinui  mintea  cu  ce  sa le  mai  ceara , si  ce  sa-si  mai  doreasca. Este  infinit  mai placut  sa  pretinda  decit sa" restituie" , adica  sa  invete macar  bine  la  scoala. Astfel  de  situatii  au  intotdeauna  un final  dramatic  deoarece  parintii  care  au  sacrificat  totul  se vor  simti  nedreptatiti , deorece  nimeni  nu  le  va  rasplati sacrificiile  facute , iar  copii  spre  marea  lor  surprindere ,ajunsi  adulti  le  vor  face  reprosuri : " eu  eram  copil , te-ai luat  dupa  mintea  mea  sa-mi  cumperi  calculator  cind  eu  nu stiam  bine  tabla  inmultirii ?! cu  banii  dati  pe  trenuletele scumpe  pe  care  mi  le-ai  luat  cind  eram  mic  puteai  sa-mi platesti  un  profesor  de  franceza  sau  orice  alta  limba  straina si  realizam  ceva  in  viata ", etc , etc.
       Parintii  se  vor  apara la  rindul  lor  spunind  ca  ei  au  incercat  sa-i  invete  cit  mai multe  lucruri  si  pian  si  vioara  si  tenis  si  limbi  straine si  matematica  dar " nu  s-a  prins  nimic  de  el ". In  aceste familii  nu  va  domni  pacea  niciodata. Banii  nu  sunt  necesari decit  cind  nu-i  ai. Deci  sa  chibzuim  bine  ce  facem  cu  ei ca  sa  nu  ne  amarasca  viata  ci  s-o  faca  agreabila. Cind  vom intelege  oare  o  data  pentru  totdeauna  ca  nu  este  vina copilului  ca  a  ajuns  un  neispravit , ci  numai  a  noastra ? Ne referim  bineinteles  la  copii  inzestrati  normal.Revenim  la  viata  in  familie.Trebuie  sa-i  invatam  pe copii  cum  sa  se  imbrace , cum  sa  manince  si  ca  toate acestea  sunt  tot  atit  de  importante  pentru  ei  ca  pentru toata  lumea. Parintii  trebuie  sa  aiba  grija  ca  lingura  sa fie  dusa  la  gura  cu  virful  inainte , ca  tacimurile  sa  fie tinute  in  mod  corect , ca  inghititurile  sa  fie  mici , gura inchisa  in  timpul  mestecarii , buzele  sterse  dupa  ce  se  bea , etc. Copii  nu  trebuie  sa  se  joace  cu  mincarea , nu  trebuie sa-i  intrerupa  pa  adulti , trebuie  sa  treaca  in  general neobservati. S-a  renuntat  la  obiceiul  de  a  li  se  da  sa manince  in  camera  lor , dar  asta  nu  le  da  dreptul  sa  tulbure mesele  familiale. Este  important  sa  luam  masuri  in  plus  cind luam  copii  la  restaurant  sau  intr-un  loc  public , ceea  ce , la drept  vorbind , nu e  chiar  indicat , caci  risca  sa  produca necazuri. De  altfel  nici  pentru  ei  nu  este  chiar  o  placere pentru  ca  nu  poti  cere  unui  copil , chiar  perfect  educat , sa cunoasca  toate  subtilitatile  mesei  si  exista  mereu  riscul  sa greseasca  putin. La  fel , in  situatia  invitatiei  la  cineva acasa. Daca  nu  e  vorba  de  o  invitatie  la  prieteni  foarte buni  sau  daca  pustii  nu  au  cel  putin  15  ani  vom  evita  sa-i luam  cu  noi. Petrecerile  pentru  copii  sint  situatii  speciale.
  La  astfel  de  vizite  ii  vom  conduce  si  la  dorinta  gazdei  ii vom  lasa  singuri  sau  vom  ramine  cu  ei. La  ora  fixata , tot de  gazda , vom  veni  sa-i  luam  fara  a  intirzia.
     Un  pedagog  cunoscut  spunea  ca  decit  sa  ai  un  copil mai  bine  nu  ai  niciunul ! Familiile  cu  doi  sau  cu  mai  multi copii  obtin  deobicei  un  climat  mult  mai  favorabil  educatiei , prin  ceea  ce  numim  camaraderie , atenuare  a  egoismului  si dorinta  de  a  fi  de  folos  celorlalti. Dar  daca  parintii  cu mai  multi  copii  au  bucurii  mai  mari , deasemeni  au  si obligatii  mai  mari. In  primul  rind  de  a  fi  drepti  cu fiecare , de  a  nu  avea  preferinte , apoi , de  a  avea  grija  ca niciunul  dintre  copii  sa  nu  aiba  asupra  celorlalti  o influenta  periculoasa , ceea  ce  ar  aduce  prejudicii  vietii comune. Sa-ti  petreci  copilaria  printre  frati  si  surori inseamna  sa  treci  printr-o  scoala  inalta  de  camaraderie  si fair - play. Retineti  un  principiu " sfint " de  educatie : intr-o casa  cu  trei  membrii  de  familie - tata , mama  si  un  copil - o  ciorba  se  imparte  in  trei ; intr-o  casa  cu  zece  membrii ,se  imparte ... in  zece  s.a.m.d. Trebuie  deci  sa-i  obisnuim  pe copii  inca  din  primii  ani , nu  numai  sa-si  revendice drepturile  ci  sa  aiba  grija  si  de  ceilalti. Apropos  de  aceste griji  fata  de  ceilalti , e  momentul  sa  spunem  ca  prima  grija fata  de  un  copil  este  sa-i  dam  un  prenume  posibil. Aceasta alegere  implica  mai  multe  responsabilitati  decit  s-ar  parea. Copilul  isi  va  purta  numele  si  cind  nu  va  mai  fi  copil. Sa evitam  deci  tot  ce  tine  de  moda , tot  ce  este  prea sofisticat , ceea  ce  se  distinge  prin  originalitate. E  totusi infinit  mai  usor  sa  te  plimbi  prin  viata  cind  te  numesti Elena  sau  Maria  decit  daca  te  cheama  Sue  Ellen  sau  Pamela. Cum  va  suna : Sue  Ellen  Popescu ?! Nu  botezati  copii  cu diminutive ! Este  ridicol  sa  auzi  Doamna  ministru  Suzanica Popescu.Numele ramane ceva emblematic ce trebuie sa ofere unaspect de individualizare cat si de diferentiere.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu