In primul rand trebuie sa analizam motivul criticii.Aceasta critica se naste din dorinta de a exprina propia opinie,fie sa facem pe cineva sa se sima jignit ori dorim ca interlocutorul nostru sa sesizeze ce ne-a deranjat pentru ca pe viitor sa nu mai repete.
Cum poti invata sa critici atunci cand este nevoie?
- Alaturi de mimica ,intodeuna este important tonul de adresare pentru a exprima ,seriozitatea , gravitatea sau starea de confort ,asadar pe toata perioada discutiei e necesar sa va mentineti calmul.
- Atunci cand avem ceva de reprosat e necesar sa gasimt timpul si locul potrivit.Vom tine cont ca in preajma sa nu existe persoane de care s-ar simtii umilit .Momentul in care alegem sa facem o critica este necesar sa nu fie ales ca unul de tensiune maxima pentru ca inevitabil se va ajunge la cearta, conflicte iar tu nu vei mai putea gandii pozitiv
- Respiratia joaca si ea un rol important in rolul tensiunii emotionale.Un moment de tensiune fiind dat creeaza o incordare a muschilor fetei si nu numai,creste ritmul cardiac si modifica intensitatea respiratiei.
- Atunci cand avem ceva de reprosat e necesar sa gasimt timpul si locul potrivit.Vom tine cont ca in preajma sa nu existe persoane de care s-ar simtii umilit .Momentul in care alegem sa facem o critica este necesar sa nu fie ales ca unul de tensiune maxima pentru ca inevitabil se va ajunge la cearta, conflicte iar tu nu vei mai putea gandii pozitiv
- Respiratia joaca si ea un rol important in rolul tensiunii emotionale.Un moment de tensiune fiind dat creeaza o incordare a muschilor fetei si nu numai,creste ritmul cardiac si modifica intensitatea respiratiei.
„Tehnica sandwich-ului”este prea putin cunoscuta in Romania si prea putin utilizata .Aceasta tehnica derivata din persuasiune indica urmatorul mod de pozitionare a criticii.Initial i se aduce la cunostinta o apreciere, dupa care critica propiu-zisa iar la sfarsit un mesa pozitiv, optimist sau de incurajare in realizarea actiunilor pe viitor.De exemplu :" Dumneavoastra faceti un lucru deosebit si imi place sa lucram impreuna ,insa astazi ceva nu merge foarte bine.Am sa va rog sa refaceti acest raport.Am incredere ca raportul va avea un real succes la urmatoarea negocirere."
- Adesea se face greseala etichetarii unei persoane astfel partenerul de discutie simtind ofensa sau umilinta.Atunci cand aducem o critica este necesar sa precizam ca acesata este adusa comportamentului din acel moment , nu persoanei! Important este sa vizualizam ca nu putem schimba o persoana ,insa ii putem cere sa schimbe atitudinea.
De regula persoanele cu functie sau autoritate gasesc un mod rapid de a manifesta nemultumirea sticand astfel relatiile cu subordonatii sai."Esti incompetent"se poate auzi mai des decat "Munca ta nu a fost la nivelul asteptarilor mele" .Privind scara emotionala variata trebuie sa adaptam mesajul incat celalant sa inteleaga constructiv critica adusa.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu