Metode psihologice de disciplinare si educare a copilului

  




      Probabil unii dintre noi isi doresc copii ,probabil altii deja au si se confrunta deja cu problema copilului rasfatat sau copilul obraznic care se razvrateste la tot ce inseamna autoritate.Dealungul timpului am putut cunoaste un numar variat de copii cu personalitati diferite.Lucrand impreuna cu aceste mici fiinte am invatat ca nu este important sa impui ordine si respect(asa poate cum am proceda poate cu oamenii maturi exercitandu-ne autoritatea).In relationarea cu micutii se poate proceda altfel:pentru inceput daca nu suntem parintii acestuia e necesar sa ii castigam increderea,sa ii atragem simpatia, apoi ei vor executa sarcini usor si un mod placut avand in vedere sa NU strice relatia cu tine.Pentru el conteaza mai mult sa stie ca il apreciezi si ca e important pentru tine decat o pedeapsa.Dovedeste ca tu mereu esti serios, astfel va sti ca decizia ta e intodeauna finala,castigandu-i increderea.Un aspect important de care trebuie sa tinem cont este ca acestia preiau modelul familiar de rezolvare a conflictului, de responsabilitate, de incredere sau de a mintii.Probabil toti o sa spunem "Eu nu o sa il invat sa minta !"pentru copil este important asa cum am mai spus modelul parental asadar copilul nu va proceda asa cum i se comunica ci asa cum observa..
            Schimbarea copilului incepe cu parintii acestuia.Exemplu: cea mai des intalnita situatie la copii mici este situatia de a invata sa spuna "multumesc" dupa ce primesc un serviciu sau un obiect.Copillul va retine acest mecanism care ii va fi memorat continuu sa il foloseasca-aceasta este o metoda mecanica.. . O metoda recomandata ar fi sa i se vorbeasca intai despre recunostintza si motivul pentru care multumim ca sa inteleaga aspectul logic,iar apoi in timp ce exista schimburi de obiecte sau servicii simple in interactiunea cu el sa folositi"Multumesc"-aceata este metoda prin care se apeleaza la puterea exemplului si a imitatiei.Pentru un copil este mult mai usor sa reproduca anumite gesturi sau comportamente decat sa le creeze.In situatia in care gresim cu ceva fata de copil e absolut sa ne exprimam scuzele pentru ca astfel va invata din greseli, invata sa fie responsabil de fapta petrecuta,isi pastreaza stima de sine curata fara a se simti incriminat.
           Dar daca repeta greseala?Desi greselile copiilor sunt foarte variate unele tind sa se repete.In aceasta situatie putem vorbi de doua cazuri :fie copilul comite aceste gesturi si actiuni voluntar,iar in acest caz vorbim de copiii rebeli ; sau se intampla din neatentie.Indiferent de motiv se va proceda la fel.Dupa actiunea neplacuta ,trebuie sa i se explice calm gravitatea lucrului pentru a se simti responsabil dupa care SINGUR(daca este posibil) sa aduca repararea sau  stergerea greselii (i se va explica ca aceasta este o consecinta,Nu o pedeapsa).Desi pedeapsa este o consecinta ,copii invata din consecinte,nu din pedepse si morala.Daca consideram ca nu a rezolvat indeajuns ,apreciem gestul lui(pentru ca si-a dat silinta) insa nu intervenim in al ajuta doar daca sarcina este prea grea pentru el.Interventia dumeavoastra se face simtita in lipsa lui deoarece va considera ca luati parte la consecinta faptei sale.


            O situatie trista intalnim in cazul in care sa demonstrat ca la copii tipam mai des decat la persoane mature.Tipand nu reusim sa ne facem intelesi,probabil doar mai bine auziti.Avand in vedere structura si mecanica timpanului auditiv acesta se contracta la sunete puternice minimalizand perceptia fina plus ca tinand cont de metoda exemplului este posibil sa ne aflam in situatii de razvratire manifestata ca revolta de la ridicarea tonului pana la injurii si uneori agresivitate.O alta situatie... opusa primei poate fi determinata de un parinte "dictator".Daca se continua si la varsta mai mare ale copilului si se impune dur ,acesta poate deprinde temere in a se exprima sau a lua decizii pentru propia persoana , astfel afectand personalitatea si dezvoltarea personala.
            O alta greseala care o fac adultii in relationarea cu cei mici este atitudinea furioasa,stare care se reflecta si asupra starii psihice copilului.Deplina intelege le ofer si parintilor sau persoanelor care au intampinat probleme in relationarea cu cei mici.Insa in nici un caz nu e necesar sa ne manifestam furios.Solutia este o atitudine autoritara cu mesaj ferm pastrand un ton apropiat celui obijnuit altfel copii vor intelege ca adultii vorbesc serios doar cand ridica tonul.Copii percep dialogul pe un ton ridicat ca fiind in regula sa il adopte cand e deranjat de ceva;in timp ce rugamintea cu ton calda nu o sa mai fie de efect .Mergand pe aceasta cale pot determina tulburari de comportament..
             Arta manipularii se invata inca din aceasta perioada.Probabil asta va incanta si e benefic pentru copil , ca si persoana in societate daca e folosita in scopuri bune.Insa nu aici este problema, ci ca studiul de caz si dezvoltarea lui este efectuat chiar pe dumneavoastra, ca parinti ai acestui" mic negociator de pedepse".O anumita categorie de parinti cedeaza presiunilor emotionale care acestia le exercita asupra lor , astfel copii isi ating scopul folosind poate prima metoda de influentare emotionala.Daca merge prima oara,cu siguranta o sa apeleze si a doua oara la acelasi truc ,poate chiar cu mai mult succes.Explicai ca va fi ascultat doar cand va avea un ton linistit  si civilizat, nu atunci cand apeleaza la plans si alte unelte de manipulare.(vezi articol "Plansul - mecanism de comunicare nonverbala sau descarcare emotionala") .Asadar nu cedati la insistente si smiorcaieli.


             Copii pot apela si la alte modalitati de a atrage atentia avand in vedere ca la anumite varste copii au gandire egocentrica.Acest tip de gandire este o caracteristica a copilului prescolar ;respectiv pana la 5-6 ani..Aceasta ar putea fi o alta cauza o comportamentului, deoarece doresc sa se afle mereu in centrul atentiei..Pentru ei, la aceasta varsta e absolut necesar sa obtina admiratia.Tu il poti stimula sa faca lucruri bune pentru a primi aprecierea ,altfel el va fi stimulat sa atraga atentia prin ori ce mod (apeland la zgomote ,tipete ,sau folosind obiecte in scopuri distructive).
               O alta masura care poate fi implementata in corectarea educatiei copilului este de a creea o baterie de reguli.Exemplu: "Nu iese afara pana ce nu strange toate jucariiile";"ora de somn va fi stabilita mereu respectata".etc
                 Rugamintea ta trebuie sa fie scurta si centrata pe subiect. Probabil cunoasteti vechea problema a copilului activ , atras de o activitate care intarzie la masa.."De cate ori sa te chem la masa-Tu parca nici nu auzi -Nu o sa iti mai dau sa manci"-.Replici multe si foarte cunoscute cel mai adesea spuse de mame care duc adevarate lupte de convingere ce ar trebui sa fie inlocuite cu un mesaj simplu de indemnare " Hai la masa,te rog !.Foarte posibil sa obti rezulte iar daca aceasta metoda nu este eficienta te poti duce sa il iei de mana.Repetand situatia , va sti ca nu poate evita sau amana mesele.
                  Indiferent de cat de grava e boacana pe care cel mic a comiso,da dovada de intelepciune si de fermitate in decizie si nu uita ca acel copil este intr-un proces continuu de dezvoltare care depinde de TINE.
Incepe educarea cu tine, pentru a fi un bun parinte si acorda toata dragostea , toleranta si atentia dezvoltarii micutului tau.




 Astept recomandarile ,sugestiile si dificultatile pe care le-ati intampinat la sectiunea "Intreaba psihologul".

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu